VOF (met mijn pa) of eenmanszaak?

Alles over de BVBA, NV, VOF, ... Pro’s en contra’s, verplichtingen, etc.

Moderators: cookie, Sven

VOF (met mijn pa) of eenmanszaak?

BerichtDoor Dr.Drane op 23 Jul 2009, 10:03

Aloha!

Ben van plan om zelfstandig in bijberoep mijn hobby en hoofdberoep nog verder te zetten. (nieuwe web ontwikkelingen (RIA's e.d.))
Ik neem eigenlijk heel weinig risico's en dus leek me onbeperkte aansprakelijkheid geen struikelblok om een VOF te starten.
Mijn gepensioneerde pa zou dan eventueel kunnen meedoen in bijberoep (onbezoldigd) als ik daar financieel voordeel uit zou kunnen halen. (hij is met video bezig en dus kan wel af en toe eens helpen met greenscreen e.d.)

Zou ik nu voor een VOF gaan of een eenmanszaak?
Voor mijn pa maakt het niet uit maar dacht dat het voor mij financieel voordeliger zou zijn een VOF te starten (had een accountant mij eens verteld maar weet niet meer waarom dat was).

Alle tips en commentaar welkom!

Bedankt mvg! :)

ps: Ik ben nieuw hier op't forum, is er geen thread om zichzelf voor te stellen?
Dr.Drane
Recruit
Recruit

Re: VOF (met mijn pa) of eenmanszaak?

BerichtDoor cookie op 03 Aug 2009, 07:36

cookie
Practitioner
Practitioner

Re: VOF (met mijn pa) of eenmanszaak?

BerichtDoor Sven op 05 Aug 2009, 12:04

Ja, je haalt in mijn ogen de belangrijkste hindernis aan die er te nemen valt bij het oprichten van een VOF, de onbeperkte aansprakelijkheid. Indien dit geen probleem is, kan je het zeker overwegen om een VOF op te starten. Dit gaat heel snel daar er geen notariële akte, financieel plan, ... of kapitaal, nodig is.

Bij een eenmanszaak dien je bovenstaande formaliteiten evenmin te voldoen, maar bij een gewone eenmanszaak (geen EBVBA) zal je wel belast worden in de personenbelasting. Waardoor je (dmv het bijberoep) mogelijk in een hogere belastingsschijf komt te zitten, en dus meer belastingen zal betalen. Een VOF wordt belast in de vennootschapsbelasting, en is bijgevolg 'voordeliger' in bijberoep. Ik denk dat het dat ook was dat die accountant u verteld zal hebben.

Indien je nog iets zou willen weten, laat het dan maar horen!

mvg,

Sven
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

Terugkeren naar Rechtsvormen