[bijberoep] vraagjes

Hulp bij het uit de grond stampen van uw zaak

Moderators: cookie, Sven

[bijberoep] vraagjes

Berichtdoor hucks » 15 Mrt 2011, 16:47

hej,

op aanraden van iemand ben ik hier gekomen voor hulp.

ik loop al tijdje met de gedachte van een bijberoep in men hoofd(sinds ik regelmatig door mensen word gebeld om hun pc te komen herstellen).
maar ik heb enkele vraagjes...

ik zou graag, aangezien het mijn hobby is en ik er aan verslaafd ben iets met computers doen, ik dacht zelf aan pc hersteller. pc's van mensen herstellen (soft en hardware) de standaard problemen van mensen oplossen, kapotte videokaart vervangen, virussen verwijderen enzo je kent het wel. aangezien ik er al wat ervaring mee heb in familiekring en ik avondopleiding volg wou ik hier een stap verder mee gaan. wat flyers uitdelen enzo en pc aan huis of bij mij thuis herstellen. (kan ik het probleem oplossen hoeft er niets betaald te worden.) ik dacht klein te beginnen met een paar klanten geen overschatting en verzuipen in het werk. mijn tante is boekhoudster dus zei zou de boekhouding kunnen doen. dus ik heb op ander forum dezelfde vraag gesteld. daar zeide ze:

Je hebt een vrijstellingsregeling van belasting zolang je onder 5580 € omzet zit (is dus niets hé).
Indien je gaat voor vrijstellingsregeling van belasting kan je dus ook geen zaken inbrengen om de btw terug te vorderen (daar je geen kwartaalberekeningen hebt).
Is dus enkel interessant als je niet veel zoekt te verdienen.

Volledig zwart is zoals je zegt niet echt aan te raden (je kunt niets aankopen bij groothandel, je kunt altijd overgedragen worden, ...).

Anderzijds is het moeilijk om een goeie groothandel te vinden waar het niet uitmaakt hoeveel je bij hen afneemt. Is altijd makkelijk 12500 euro excl btw dat je moet afnemen per jaar.

Van je winst mag je inderdaad rekenen op 50% dat je kunt afgeven.

Alvoor je actief kunt zijn moet je natuurlijk wel heleboel papieren in orde brengen (sociaal secretariaat, btwnummer al dan niet, ...)

&

Als je onder 5.580 blijft, dan lijkt zelfstandige in bijberoep geen slechte optie.
Het inkomen is te laag om een vennootschap op te richten.

Afhankelijk van je inkomen in hoofdberoep zal je tussen de 40 en 50% belastingen betalen (indien er belastbare grondslag is!). Dit is inderdaad reeds 10% meer dan het normaal tarief van de vennootschapsbelasting. Maar deze 10% ben je al snel kwijt aan de oprichting van een vennootschap (anders dan GCV en gelijksoortigen...)

dus zou zelfstandige in bijberoep iets voor mij zijn? aangezien ik klein ga beginnen en de eerste jaren niet de intentie heb om er mijn hoofdberoep van te maken lijkt de drempel van 5580 euro redelijk. plus dat met slim aapakken van kosten je ook je omzet drukt.

nu zijn er nog 2 extra vragen: ik heb geen diploma bedrijsbeheer valt hier een mouw aantepassen? via een ander persoon de zaak te starten ofzo? en ik woon nog thuis mijn moeder wou zekerheid dat ik niet failliet ga en ze het huis onder ons gat verkopen zei ze. maar in mijn ogen, pc herstellen kan je niet echt failliet gaan of wel?
hucks
Recruit
Recruit

Re: [bijberoep] vraagjes

Berichtdoor maartentk » 15 Mrt 2011, 19:32

Ik vermoed dat je een éénmanszaak zal opstarten en geen vennootschap? Dan vrees ik dat je er niet om heen kunt dat je een diploma bedrijfsbeheer moet halen. Heb je dit niet standaard gekregen bij je middelbare/hogere studies? Dat je tante boekhoudster is is alvast mooi meegenomen :)

Je zal niet failliet gaan als je inkomsten hoger zijn dan je kosten. Welke investeringen zou je zoal doen? Welke kosten heb je? Wat zijn je doelstellingen? Heb je reeds een ondernemersplan of financieel plan opgesteld?
Ondernemersforum.be - Onafhankelijk forum voor zelfstandigen en ondernemers in Vlaanderen
Gebruikers-avatar
maartentk
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor hucks » 15 Mrt 2011, 19:38

maartentk schreef:Ik vermoed dat je een éénmanszaak zal opstarten en geen vennootschap? Dan vrees ik dat je er niet om heen kunt dat je een diploma bedrijfsbeheer moet halen. Heb je dit niet standaard gekregen bij je middelbare/hogere studies? Dat je tante boekhoudster is is alvast mooi meegenomen :)

Je zal niet failliet gaan als je inkomsten hoger zijn dan je kosten. Welke investeringen zou je zoal doen? Welke kosten heb je? Wat zijn je doelstellingen? Heb je reeds een ondernemersplan of financieel plan opgesteld?

kan ik niet via mijn tante een bedrijf oprichten? want ik heb door ziekte(2 jaar lang) mijn midelbaar niet afgemaakt. investeringen kgoh laptop en voor de rest gewoon centje bijverdienen. ik mijn centje de klant goedkoper af dan als hij naar een pc winkel moet waar ze veel meer vragen
hucks
Recruit
Recruit

Berichtdoor Sven » 16 Mrt 2011, 12:48

Mooi dat je het gaat aangeven 8-)

Omheen het diploma ga je vrees ik niet kunnen. Dat wordt snel een cursusje doen!
Voor de rest is alles wat reeds werd meegedeelt op dat andere forum correct.

Wat betreft die drempel en het al dan niet belastingen betalen is er een leuke disscussie die hier reeds te vinden is op het forum. Even zoeken en je zal vinden.

samengevat:
- De drempel is voor de BTW-vrijstelling.
- Indien je in hoofdberoep nog een inkomen hebt geldt die vrijstelling niet omdat je dan zonder twijfel boven je BVS zal komen.
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Gebruikers-avatar
Sven
Moderator
Moderator

Terug naar Een zaak opstarten