zelfstandige in bijberoep: strikte controles?

Boekhouding, fiscale zaken en verzekeringen

Moderators: cookie, Sven

zelfstandige in bijberoep: strikte controles?

BerichtDoor ZyllyZ op 01 Nov 2008, 10:11

als zelfstandige in bijberoep een hoop kosten inbrengen is dikke bulshit, tenzij je graag in eens een grote herziening van belastingen doet

iedere zelfstandige in bijberoep die wij hebben moet iedere keer belastingen betalen zowel BTW als PB gewoonweg doordat zelfstandige in bijberoep regelmatig gecontroleerd worden, en alles redelijk strikt wordt afgebakend wat al dan niet als kost mag ingebracht worden. Overal vinden ze zogezgd wel een stuk prive op.

Dit gezegd zijnde, zitten er hier mensen die zeflstandige in bijberoep zijn, en al eens een belastingsbrief hebben doorgegeven? Wordt er inderdaad nauwkeurig gecontroleerd?
ZyllyZ
Apprentice
Apprentice

Re: zelfstandige in bijberoep: strikte controles?

BerichtDoor Anne op 04 Nov 2008, 10:13

Ik heb me laten vertellen dat zelfstandigen in bijberoep de eerste 2 jaar min of meer met rust worden gelaten. Dus geen echte controles. Of dit echt enkel voor bijberoepen zo is weet ik niet. Kan iemand dit dit al aan de lijve heeft ondervonden wat informatie geven :-)
Anne
Newbie
Newbie

BerichtDoor Baumans op 30 Dec 2008, 15:26

Of je de eerste jaren van je zelfstandige activiteit met rust gelaten zal worden heeft weinig te maken met het al of niet uitoefenen van een bijberoep. Tal van factoren kunnen bepalen of je zult worden vereerd met een bezoekje van een controle- ambtenaar.

Bij de selectie kan oa worden gekeken naar:

- de hoegrootheid en / of aard van uw investeringen;
- de aangegeven winstmarge / ratio's in verhouding tot uw sectorgenoten;
- aangegeven verliezen;
- de samenstelling van de aangegeven (beroeps)kosten;
- de meegeleverde detail van beroepskosten en de toepassing van eventuele aftrekbeperkingen (vaak een probleem bij mensen die hun boekhouding zélf doen);
- vaststellingen door andere ambtenaren (bv sociale inspectie op bouwwerf, bezoek van lokale opsporingsdienst, inlichtingen ontvangen van de dienst registratie/kadaster, inlichtingen vanuit het buitenland,...);
- gerichte acties naar aanleiding van een gebeurtenis die het nieuws heeft gehaald;
- ...

Verder zijn sommige controlekantoren erg onderbemand waardoor er minder of enkel oppervlakkige controles kunnen worden uitgevoerd. Langs de andere kant kan je dan weer de pech hebben om een erg gemotiveerde controleur tegen te komen die net uw dossier heeft uitgekozen...

Natuurlijk zal men tijdens het eerste en het tweede jaar waarschijnlijk niet langskomen omdat je dan nog geen aangifte hebt ingediend met betrekking tot uw inkomsten. Dit wil echter niet zeggen dat die inkomsten in de loop van de volgende jaren niet zullen kunnen worden gecontroleerd!
Baumans
Recruit
Recruit

BerichtDoor Sven op 30 Dec 2008, 16:23

Baumans, wat is je bron van het bovenstaande bericht? Ergens gelezen? Uit ervaring? Of miss (een bevriend) belastingsambtenaar? ;-)
..:: Accountant voor Ondernemers .:. Accountant nodig? PM me! ::..
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor Baumans op 31 Dec 2008, 15:42

Beste Sven,
Ik ben geen belastingambtenaar, wel boekhouder. Mijn bericht is dus gebaseerd op eigen ervaringen en vaststellingen.
Baumans
Recruit
Recruit

BerichtDoor Anne op 03 Jan 2009, 00:18

Ik had dus een zwakke bron :-(

Dank u ten zeerste voor de feedback Mr. Baumans! Ik hou die opsomming zeker in m'n achterhoofd! ;-)
Anne
Newbie
Newbie

BerichtDoor timdl op 03 Jan 2009, 14:16

Zou leuk zijn om een belastingsambtenaar te kunnen aantrekken hier bij ons, niet? ;-)
http://www.ondernemersforum.be Voor en Door Ondernemers!
timdl
Site Admin
Site Admin

BerichtDoor markn op 06 Jan 2009, 20:32

Misschien zit er al 1 undercover ;)
markn
Rookie
Rookie

BerichtDoor Sven op 06 Jan 2009, 21:27

markn schreef:Misschien zit er al 1 undercover ;)

Ik wou er voordien niet op ingaan... maar laat ons inderdaad hopen van niet ;) want dan moet je wel oppassen wat je neerschrijft. Nu ja, het is een open forum, dus iedereen kan lezen wat hier aan inforamtie staat. :lol:
Sven
Moderator
Moderator

BerichtDoor Sven op 24 Jan 2009, 17:29

Artikel dat zeker bij dit onderwerp past!!

Ook belastingambtenaren speuren Facebook af
Gepubliceerd door Lieve Meyers, Hoofdredacteur TaxTalk (NL), op 21/01/2009

U bent alvast gewaarschuwd !

Opmerkelijk is dat ook belastingambtenaren het internet afspeuren naar informatie over de mensen wier aangifte ze controleren. Dan gaat het onder meer over zelfstandigen die volgens hun aangifte weinig verdienen maar op Facebook opscheppen over dure hobby’s en verre reizen.

‘Gemiddeld googel ik een uurtje per dossier’, vertelt een anonieme controleur in De Standaard. ‘Als mensen een Facebook-profiel hebben, ga ik daar ook een kijkje nemen. Ik nodig ze uit om “vriend” te worden. Het is opvallend hoeveel mensen op Facebook vrienden toelaten die ze helemaal niet kennen.‘ …

Bron: Eddy’s Dagelijks Inspirerende Spreuken

Ik neem aan dat belastingsambtenaren ook de weg naar deze website zullen vinden indien je hier een bedrijfsnaam zou ten toon zetten. Dus aan allen: OPGEPAST!
Sven
Moderator
Moderator

Volgende

Terugkeren naar Algemene administratie